Lydnadstävling i Finspång och "Reclaim the Forest"

2/12 2007
Igår var det dags för årets sista lydnadstävling och vi begav oss till Finspång med hopp, träningen på fredagen hade gått KANON! Jag var jättenöjd med startnummer 2 av 18 och sedan sjönk modet... Platsläggandet för 1:an skulle läggas bredvid vägen, ca 5 meter in i ganska högt gräs!!! Fruktansvärt dåligt planerat av FBK, Eliten och 3:an fick lägga nere på gräsplanen i lugn och ro!!! Jag är verkligen tveksam till det beslutet... Yoggi låg snällt under sina 2 minuter, trots att han knappt såg mig i sluttningen och gräset. Men! När jag var ca 5 meter ifrån honom påväg tillbaka så reste han sig upp!!! 5:a... Tandvisningen var ju i alla fall klockren ; )
Sedan fick vi återgå upp till parkeringen där vi skulle köra resten av programmet, bredvid de som körde 2:an... Snacka om att verkligen testa 1:or och 2:or istället för 3:or och Elit... *mycket irriterad*
Resten är bara KATASTROF!!!
I linförigheten var han totalt nonchalant, satte sig inte en enda gång vid halterna och var inte med mig i en enda sväng...
Vid läggandet höll han sig uppe på underarmarna, som om han inte ville smutsa ned magen i det geggiga gruset! Fin värre den lille herrn. Han låg ned precis när jag kom fram till honom och han reste sig faktiskt inte före kommando och det var ju bra! Om man ska se något positivt i det hela...
Inkallningen  gick väldigt bra, bara snett sättande, bra fart och allt.
Vid ställandet var det dags för hjärnsläpp igen och han fortsatte att knalla ett par steg, så då blev det DK, fast så gick det åt skogen ändå...
Av någon outgrundlig anledning fick han 6 på apporteringen, trots att han tog den och bara släppte direkt... *fattar ingenting*
Hoppet gick som vanligt bra, bara snett sättande.
Något som gladde mig, fast jag inte förstår hur det gick till, så fick vi 8:a på helheten!!! Jätteskumt! Vi fick vår sämsta poäng någonsin; 104 p. =( Ingemar sa i.o.f.s att det var mycket störningar från andra planen, men ändå...
Jag är väldigt missnöjd med Yoggi's prestation, han kan MYCKET bättre och jag vet inte vad gårdagens dåliga resultat beror på! I Söderköping var det snön och det köper jag! Men igår, visst, det var geggigt, men det har aldrig bekommit honom förut! Herregud! Han är ju faktiskt en borderterrier, inte någon jäkla chihuahua! Grrr...
Nu är det juluppehåll, men vi ska försöka komma iväg på en träningstävling för Anders Svensson och få lite hjälp! Det känns som fullständig TROTS! På alla j*vla håll och kanter, både hemma och på planen! Känner mig fullkomligt maktlös! *gråter lite* Har ni tips, så lämna dem gärna här!!! *desperat*
Vi köpte en bok igår oxå; "Bli Herre Över Din Hund" av Victoria Stillwell. Hon får bli vår nya husgud och förhoppningsvis så har vi fått bukt på problemen till säsongsstarten 2008...

Idag drog jag och bägge grabbarna ut till stallet i Åby för en ordentlig söndagspromenad, tänkte att Harry nog inte skulle må dåligt över att få följa med på äventyr med storebror. Så på med två reflexvästar, de är ju så svåra att se i skogen annars! =) Harry fick låna storebrors arbetsväst och Yoggi fick en som var lite för stor. Det gick hyfsat, Harry hade verkligen full sula genom skogen till en början och skulle vara i haserna på Yoggi, men det gick bättre och bättre. Fick några hyfsade bilder, de kommer här;

image205
Fina pojkar med gula västar i skogen!

image206
Liten och söt i ljung-riset med nytejpat öra och allt! =)

image207
Snyggaste storebrorsan kollar läget inne i snåren.

image208
Över stock och sten!

image209
Här kommer vi!!!

image210
Se upp matte, för nu kommer vi!!!

image211
Tjohoo!!!

image212
Här kommer jag!!!

Kommentarer
Postat av: lena,millie,ebba

Jag tycker mest du ska vara missnöjd med FBK
*skitdålig planering*
Varför gör man det så himla oschysst för 1:an !!!! Hur fasen tror de att folk ska komma igång och starta med sina hundar , ha kvar självförtroendet och sen oxå tycka att det är roligt att tävla????*Buuu*

Vet inte vad jag ska säga om Yoggis trotsande....jag är nog helt klart fel person att fråga....eftersom jag har lite svårt för det här med "ledarskap" och att bli "herre över sin hund".
Hunden har alltid ett val och jag ska inte sätta hunden på plats utan jag ska bara få den att göra rätt val (nog så svårt visserligen) Ja, det är hur jag tänker i alla fall, men jag har ju som sagt mina egna idéer och är definitivt INTE en hanhundsmänniska.

Jag tror det löser sig!!! Du är duktig Sarah, så peppa dig själv och tänk positivt.
Kram

2007-12-02 @ 15:09:44
URL: http://www.goldentjejenmillie.se
Postat av: Thina o Bella o Delfi

Ja du en trotsig BT vad gör man med den? Vet ej vem du tränar för. En BRA tränare kan ge dej verktygen för att lyckas. Men tror din lilla kille är inne i någon period just nu. Han kan ju. (tänker på 160p för Anders han ger inga gratis poäng.) Eller det kanske har blivit för mycket/lite för honom. Hur mycket/ofta tränar du lydnad? Lydnaden är ju något som måste tränas kontinuerligt för att sitta kvar hos hunden. Tänk efter hur du gjorde när du startade i Viken när det gick bra. När gjorde du genrepet hur värmde du upp. vädret kan ju spela in med. (jag analyserar allt både när det går bra och dåligt. Är oerhört skrockfull. Har tex haft nya oanvända underkläder när vi tagit 1a pris. så det kommer jag alltid att ha i fortsättningen. "onödigt vetande kanske" så krockfull är jag. En sjukdom som sitter i sen jag hade travhäst:))Sen har även jag undrat varför det verkar som om de flesta klubbar "utsätter" KL1 för onödigt mycket störning. Men gud så söta de är grabbarna grus:) Ha en trevig kväll kram

2007-12-02 @ 16:36:19
URL: http://web.telia.com/~u18608868/
Postat av: Pia

Hej! vad kul att du hittat till oss.
Ja du må tro att jag är nöjd med Trazzel som papps till valparna !
han är helt toppen !
Jag läste om
er tävling i Finspång.
Jag har också tävlat där... med skit resultat med mej hem !!

ha en trevlig måndag !
kramis Pia, Indra & Tyra

2007-12-03 @ 17:04:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0