Lydnadskurs med Harry Harpun!

21/4 2008

Vaknade straxt före 06.00 i Södertälje Hamn och det är alltid en lustig upplevelse... Sedan for vi till Hofors och 11.00 hade alla lastbilschaufförer en tyst minut för Engla.
Vi kom hem precis i lagom tid för att hälsa på vovvarna och åka och hämta Fatima & Aaron, för att sedan brumma ut till Hamra i Söderköping. Väl på plats lämnade jag över Harry till Anne, för jag ville som vanligt bara strypa honom och hon lyckades ta udden av den allra värsta hyperaktiviteten, så jag kunde genomföra dagens lektion utan några större incidenter. Hon lät dock Zebban ta hand om det mesta jobbet; att få Harry på plats...

image491
"Jag lägger mig på honom matte" säger Zebban.

image492
Monstret hos sin favvo-Anne!

Lektionen gick faktiskt MYCKET bättre än vad jag hade trott!!! Så fort han väl får en uppgift att arbeta med, så kan han faktiskt styra ihop sig och jobba riktigt bra! Trots minimal träning de senaste dagarna så fanns det förvånansvärt nog inte ens något att anmärka på... Visst, han var lite distraherad och nosade mycket i gräset, men de gånger han släppte mig så jobbade jag inte heller ordentligt på kontakten. Jag tycker det är trist att han hoppar så efter handen när han ska gå fot, men efter några klappar på nosen och ignorering, så coolade han av och höll tassarna i backen mesta delen av tiden... Han är inte särskilt positionsfast, testar allt han kan för att lixom se vad som är rätt och vad som ger utdelning, så det gäller att vara snabb med beröm och korrigeringar... Det är jag verkligen inte van vid efter 3 år med medelmåttan Yoggi =) Men Anne är ju fortfarande övertygad om att jag kommer uppskatta Harry mer lydnadsmässigt, på grund av hans känslighet och iver/arbetsvilja. Vi får väl se. Men han är duktig på "Stanna kvar", fast om man lämnar honom sittande så ligger han oftast när man vänder sig om... "Hit" sitter väldigt bra och jag är sååååå noga med att han sätter sig klockrent vid min sida, inga sneda sättanden som hans bror har! ; ) Vi tränade på att gå runt och slalom mellan alla de andra med lösa vovvar och Harry var så godisfixerad att han inte for iväg! =) Så vi jobbade mest med kontaktövningar, men vi fick även göra några första försök på "Stå" kommando, och joo, Harry gör ju helt rätt, men bara för att jag ger honom godis... Iblad känner jag mig verkligen utnyttjad!
Det var underbart att träna ihop med våra vänner igen, vi saknade Karma och hade fått några tillskott...

image493
Underbart söta Ebba-Bjäbba!

image494
Malte har full koll på allt och alla...

image495
Min älsklingsvovve: Aaron!!!

Efter träningen fick Yoggi sig en genomkörare och jag vet inte om jag ska bli glad eller ledsen; för han gör ju alla moment perfekt på träning!!! Men samtidigt vet jag ju att det inte blir så på planen... Så jag vet ju att han kan och egentligen inte behöver träna så mycket, men så blir jag osäker på om det är något jag missar eller vad det är som gör att vi ladrig riktigt lyckas... =( Men han jobbade fint med en vinylapport idag!!! Alltid kul och inte så vanligt... Vi får väl se hur det går på onsdag, men det vore bara så himla skönt att kunna sätta igång med 2:an nu, mitt mål är ju som sagt att debutera 2:an på Årets Border i slutet på maj... Hehehe...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0