Kanalettan...

15/8 2008

Denna blogg kommer att uppdateras, men jag kände att jag vill skriva av mig lite intryck efter gårdagens tävling, som var vår första på en dryg månad. Det märktes, han stressade upp sig så fort han fick gå ur bilen och hängde sedan hysteriskt i kopplet och pep och gnällde hela tiden.
Vi fick startnummer 8 av 10 och skulle lägga på en kant, p.g.a. strul förra veckan så lät de förarna bestämma själva hur långt ifrån hunden man ville gå. Funderade ett tag, men eftersom vi vill träna på tävling så körde jag fulla 20 meter. Var dönervös, för gräset var blött och på träning har han verkligen ÅLAT runt en hel del... Dock inte nu, han låg fint och nosade i luften några gånger, men inget att jaga upp sig över. Så 10: på platsen och tandvisningen, trots att han inte satt still som Ingela bad om...

Sedan blev det fika och hängande över världens vackraste Stina, som körde med sin mamma från barnvagnen. =) När det började dra ihop sig så körde jag igenom läggande och ställande, men VÄLDIGT olika resultat. Bestämde mig för att göra DK med höger hand på ställandet, då det har gett bäst resultat hittills. Stod sedan och väntade vid sidan av plan, när en elak prson (i Harry's ögon) kommer upp bakom oss och ställer sig med sin hund. Han börjar då med sitt nervösa skällande, vilket ledde till att jag var tvungen att lägga omkull honom och ge honom en skarp tillsägelse, inte önskat precis innan start... Kan inte för allt i världen avgöra vad det är som utlöser det där skällandet, det är ju bara ibland och jag ser inga samband... = (
Så jag var nervös och uppe i varv när vi kom in på plan, inte en bra förare alltså, och inte den lugna kompis som Harry behöver... Linförigheten gick inte alls lika bra som vanligt, han sprang långt före mig i språngdelen och missade flera svängar, mest åt vänster. Det gav i alla fall 7,5 poäng.
Läggandet gick med DK och det har ju bara funkat bättre och bättre på träning. Han satte sig för tidigt dock.
Inkallningen som brukar vara klockrena 10:or... Det hände något på väg mot mig, om det var för att han hade sådan fart att han inte hann svänga in vid min sida eller vad det var. För helt plötsligt stod han på höger sida om mig och tittade oförstående upp mot mig. = )
Ställandet gick inte som planerat, han köpte inte mitt DK utan fortsatte ett par steg. Sedan gjorde jag en miss och ställde mig för långt ifrån honom när jag gick in, vilket resulterade i att han hoppade och satte sig vid min sida på kommandot.=)
Apporten vet jag ju att han inte tar och hoppas verkligen att de på Hundforum kan lära mig eller mina hundar det vi har missat...
Hoppet brukar vara klockrent, men det märks att vi inte tränar på det så ofta, för även den här gången missade han att sätta sig bredvid mig vid ingången...
Thina var en ängel och tog mitt protokoll, för det drog verkligen ut på tiden och jag skulle upp 05.00 imorse och stackars Johanna som jag bad ta det behövde tillslut åka hem med lilltjejjen. Tack till er båda. Vi fick tydligen ihop 151,5 snälla poäng! = ) Protokoll kommer senare...
Ingela hade bara bra synpunkter och vi var väl ganska överrens i det stora hela. Lite kortare koppel på träning så han inte tillåts att flyta iväg, utan fokusera på MIG. Men hon betonade fördelen med att ha en glad hund med den energi Harry har, vilket jag redan insett efter att ha tragglat med Yoggi i typ 1 år.
Yoggi är däremot supertaggad när vi kör lydnad ihop nu, efter att ha suttit och kollat på Harry. Efter genrepet häromdagen så körde jag lite med Yoggi och apporteringen funkar hyfsat bra nu! Sedan gjorde han 3:ans inkallning med läggande superfint! Men jag har väldigt svårt att se oss tävla ihop igen, det är helt enkelt inte kul.
Höstens planering har ändrats lite; båda grabbarna kommer att gå anlagskurs för Anne på Kusten's och Harry får gå tävlingslydnad på Hundforum. Jag strök Yoggi's agilitykurs, han får träna när vi åker till bruksan. Jag måste satsa så mycket på min egen träning inför Polishögskolans tester att det inte går ihop med fler kvällar och det jobb jag har. Hoppas att han förlåter mig... Förhoppningsvis gillar han viltspåret mer nu och att vi kan köra upp så fort som möjligt. Vi har 2 utställningar i helgen; Nyköping & Norrköping, och sedan är det bara Gotland kvar... =( Säsongen är på tok för kort!!!

Håll tummar och tassar över helgen!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0