Lydnadstävling i Linköping

16/2 2008

Idag var det dax för årsdebuten i lydnad och jag vaknade som världens nervvrak!!! Jag brukar inte vara nervös alls när vi ska tävla lydnad, jätteskumt! Pappa kom ned från Stockholm och följde med oss till tävlingen, han ska ju ta med sig Yoggi hem i 2 veckor medan jag är på kurs, så vi passade på att stjäla honom lite xtra...
Vi kom dit och frös nästan häcken av oss innan lottningen! Apkallt! De lottade klassen och vi drog nummer 6 av 13, sista innan pausen och längst ut på platsen-vilket kändes skönt... Barbro och Tindra var där emd, så vi hade några att prata med! = ) P.g.a. kylan så bestämde de sig för att lägga platsen efter programmen i hopp om att det skulle värma på lite, det var marginell skillnad men tanken var god.
Vi såg alla ekipage innan oss och när jag försökte värma upp så var han bara HEMSK! Höll på att bryta ihop, men bestämde mig för att byta taktik och mutade med korv och leksak! = ) Det gick hem kan jag säga, han var såååååååå duktig!!! Första gången jag känner att han verkligen var med mig och hade kul ute på plan! Linförigheten gick bättre än någonsin, men så har jag ju bytt taktik i träningen och belönat mycket mer, både kontakt och halter. Läggandet var väldigt fint och han satte sig inte upp i förväg, väldigt viktigt att jag inte tittar på honom innan han ska sätta sig! Inkallningen brukar vara klockren, men jag förivrade mig och kallade in utan att kontrollera om han hade kontakt överhuvudtaget... Stackars Yoggi, han kollade ju upp i skogen och hörde inte alls min inkallning. När han väl fokuserade så kom han som ett skott! = ) Underbara vovve!
Ställandet var bra, men tyvärr får jag honom inte att stå när jag kommer in igen, rumpan far ned som ett blylod! Men, men, man kan inte få allt...
image373
"Jag står väl här en stund..."
Apporteringen har jag lagt ned myyyycket tid på att träna in med glädje från start igen, men det är lååååååååångt ifrån klart! Idag var det grepp-och-släpp som gällde och en 0:a, tyvärr, men förväntat.
Hoppet gick bra, sätter sig snett, vilket Katinka frågade om efter programmet. Hon undrade om han var orolig för att sitta intill mig, men det är ju mest att han inte ser mig ordentligt. Annars tyckte hon att det var kul att se en glad och pigg terrier, ovanligt inom lydnaden... = )
image374
Hoppla!
Svinkallt som sagt!!! Men väldigt glad över snäll och framåt vovve!!!
Sedan var det fika och väntan på resterande grupp och platsen. Det kändes skönt att ligga ute på flanken, han har varit lite nervig sedan mopsen i Viken... Nu låg han stilla och fint och han reste sig inte ens när jag kom in! Väldigt fin borderterrier!!!
image375
"Jag kan ligga still, en stund..."
image376
Älskade Yoggi var TRÖTT och somnade i väskan i bilen på vägen hem! = )

Harry var pest och pina hela dagen och slog volter i kopplet av glädje så fort en annan hund kom i närheten, så många hundar som finns på en brukshundsklubb-han såg väl ut som Olga Korbut! = ) Jag FÖRSTÅR inte hur jag ska lyckas få Harry lika balanserad och lydig som Yoggi! Yoggi var aldrig så här hyper som liten, visst-valpvild, men inte hyper... Tiden får visa...

Det var en jäkla krångel att få  protokollet och eftersom vi inte var i närheten av placering så åkte vi hem innan prisutdelningen... Han slutade som 8:e av 13 hundar och jag är jättenöjd, trots att vi inte  fick något 1:a pris idag. Skulden för det lägger jag helt och hållet på mig själv! Hade jag kollat av kontakten i inkallningen så hade det varit en 10:a och inte en vad det nu var...
Nu är det uppehåll i 2 veckor och han ska som sagt vara hos pappa i 2 veckor, jag kommer få tillbaka en långhårig, odräglig tjockis som inte behövt göra ett shit på 14 dagar... = ( Illa, illa.... Vi kommer att träffas nästa gång på utställningen i Nyköping 1/3 och jag har aldrig varit ifrån honom så länge!!! Hemska tanke! Tänk om han glömmer mig... Min älskade lille pojke!
Det kommer dock bli VÄLDIGT nyttigt för Harry att vara ensam, han är så väldigt beroende av sin bror. Måste bli egen liten terrier!
image377
"Även hårda killar kan kramas..."

Hoppas ni får en bra vecka allihop, jag åker på kurs i Löddeköpinge på Väktarskolan imorgon och kommer hem en kortis över nästa helg... Komemr sakna er och vovvarna!!!

Tack till  Danne & Johanna som har varit här på Melodifestival-, pizza- och pokerkväll!!!
image378
Okej... Johanna vill visst inte vara med på bild...

Kommentarer
Postat av: Pia

Asch !!
jag tycker ni var jätteduktiga !! det var årets första tävling och ni kände er bara för lite om läget,eller hur ?
Trevlig domare hade ni. Katinka tycker jag om, det är en trevlig dam !!
Jag var inne på din sida hur många gånger som helst i går och kollade hur det gått för er. Tänker på er skall du veta. Tycker det är kul att ni tränar/tävlar lydnaden. Så för guds skull ge inte upp!!
Jag hejjar på er!!
Hälsningar från Fancluben i Motala

2008-02-17 @ 12:02:30
URL: http://www.catjings.se
Postat av: Fatima

BRAVO-WELL DONE!!! Ha en fin vecka, vi åker till fjällen på tisdag men vi kan höras då vi kommit hem. KRAM

2008-02-17 @ 14:13:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0