Nytt Tänk & De Stora Gula...

31/1 2008
Idag var det start för min nya "regim", från och med nu ska det läsas, studeras, utvecklas och förbättras på alla håll och kanter här hemma! Därmed basta!
Så imorse var det först dax för Yoggi att börja sitt nya liv, lillebror var mycket missnöjd med sitt öde i hagen ute i vardagsrummet! Från och med nu ska jag ha klickern fastlimmad i handen och boken i den andra, fast först får jag nog köpa en egen bok-så jag inte förstör Johanna's bok... Som sagt, Yoggi. Jag har ju bestämt mig för att läsa "Klickerträning för Din Hund" av Morten Egtvedt, "Aktivering-Smart Lek med Din Hund" av Nina Roegner och "Lydnadsboken" av Memea Mohlin, tror att det kan vara ett steg i rätt riktning. Jag kommer vara på väg att lägga av såååååååå många gånger, hoppas verkligen att jag får en hård spark i baken av mina kloka vänner!!! Men, i alla fall, Yoggi ska få lära sig de flesta av tricken som finns i Aktiveringsboken jag fick låna av Johanna, vi har valt att börja med "Räkna"... Tjuvstartade lite igår, det gick hyfsat, även om han inte är jättesnabb i reaktionerna. Han är ju terrier, avlad för att vänta ut sitt byte och inte ge sig. Det är även Yoggi's taktik när det gäller träning av alla slag, om han väntar tillräckligt länge så ger jag eller den som håller på upp... =) Så gjorde han ju med vår tränare på tävlingslydnaden, hon skulle få Yoggi att titta på en MER-tetra, men han stirrade ut henne tills hon gav upp... =) Terrier! Så det går inte så fort i svängarna - Battle of the Minds... Men skam den som ger sig! Han förstår nog egentligen vad han ska göra, han vill testa mitt tålamod. Nu har vi kommit till att bara belöna varannan gång han lägger tassen på lådan. En gång la han ned huvudet och låtsades sova på lådan när han inte fick belöning som han tyckte... =)
Efter ett tag fick de byta plats och jag körde lite kontakt och smög in ett sättande och något läggande, vilket jag fick lite "smisk" av Johanna för... Men han skötte sig bra och det är lite roligare med honom, för han reagerar lite kvickare än storebror, plus att han ärså grymt glupsk att han bjuder på alla beteenden han kan komma på-helst samtidigt! =)
På eftermiddagen fick monster-Harry följa med ut och träffa Moa och De Stora Gula, som Harry kallar Åskdjuret och Lusen. Harry blev jättekär i Åskan och slängde sig på rygg och ålade runt i gräset för att visa sin kärlek! Åskan tycket det var en lattjo liten pryl och satte sig på honom... Vi gick upp till Johanna's fält och där fick jag och Harry äran att se proffs in action! Shit vad inspirerande det är att se Moa och Lusen, men även Åskdjuret var fantastiskt duktig!!! Vi är grymt imponerade och jag insåg att nästa gång det är dax att skaffa hund, så får det bli något annat än en terrier... Jag älskar rasen, men vill träna och tävla lydnad med sikte på elitnivå och jag har faktiskt aldrig sett en terrier på den nivån... Så kanske en chokladbrun dobermanntik kommer min väg?
Efter att jag hade tjatat hål i huvudet på stackars Moa med alla mina korkade frågor så fick vovvarna springa lösa! Harry hade lite svårt att hänga med i De Stora Gula's fart emellanåt, men han var lika glad för det och han och Åski for runt som skållade råttor!

image321
Åskdjuret äter pinne medan brorsan tränar.

image322
Moa & Lusen är experter på kontakt! =)

image323
Harry är inte ens i närheten av lika lydig som De Stora Gula och får sitta i koppel!

image324
Harry syns inte, men han är där bland all gul päls! = )

Imorgon fredag kommer min älskade pappa och hämtar mig och vovvarna för en helg i Norge, då min mamma fyller år! Grattis Birgitta! Vi ska stanna hos min moster (som är mitt uppe i värsta storflytten!) i Örebro och hämta min vilda Mormiz =) Vi kommer att återvända till Norrköping på måndag och då lär det bli hårdträning inför lydnadstävlingen 16/2 i Linköping, eftersom jag ska på kurs i Stockholm hela veckan innan tävlingen...
Vi kommer sakna er!!!

Kommentarer
Postat av: Moa

Vi får gå och träna på Johannas fält fler gånger :-) Det är bara kul att snacka om vad jag gör med hundarna. Man behöver inte ens köpa allt jag säger!! Kul att du har börjat testa!! Nej, nu ska jag ringa kommunen och be dom att officiellt döpa om gräsmattan till "Johannas fält". Ska det va så ska det va! ;-) Kramar

2008-02-01 @ 14:23:05
URL: http://lucasflock.se
Postat av: Thina o Bella o Delfi

Men Sarah vilken bedrift det skulle bli. Då har man väl lyckats eller. En border terrier som SLCH Vilken utmaning. Go for it jobba med de hundar du har de kommer du att ha i 10 år i alla fall. Skam den som ger sig *L*

2008-02-01 @ 20:21:18
URL: http://web.telia.com/~u18608868/
Postat av: Pia

Hej o hå vad du är duktig och jobbar på !!
med både det ena och andra. :)
Jätte snyggt har det blivit här !
Ha en skön helg !
Kram Pia

2008-02-02 @ 11:15:16
URL: http://www.catjings.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0