Debutanter...

3/7 2008

Då så, nu först har jag tid att slå mig ned framför datorn och fundera över våra debuter i helgen och vad som blir nästa steg...

Då Grums BK är en väldigt liten, om än ack så trevlig, klubb-så var vi bara 3 startande i 1:an och 7 i 2:an faktiskt. Harry fick startnummer 1 och Yoggi nummer 3, de började med 2:ans plats, sedan 1:ans och sedan program 2... Snurrigt värre i hettan!!! Jag har ju inte brytt mig om att hetsa upp mig över den dolda platsen, utan snarare sett den som lättare än 1:ans eftersom ingen hund kan ta stöd av sin förare och därmed försvinner en faktor till bråk hundarna emellan. Så jag kände mig ganska lugn när jag lämande Yoggi, men så fort vi kom runt hörnet så började ju alla de andra att vanka av och an och tissla och tassla... Men efter 3 minuter kom vi åter runt hörnet och alla hundar låg snällt och väntade! HURRA!!! =) 10 poäng och väldigt nöjd matte!
Därefter blev det Harry's tur och nu var jag nervös, han satte igång att pipa ute på sin kant bara i och med att vi ställde oss! =) Sedan låg han snällt i ca 1,3 minuter men då såg man hur han blev längre, och längre och längre och verkligen ålade sig framåt i gräset! Han var dock å himla söt att det enda jag kunde göra var att skratta åt honom. Vi fick en 7:a på det momentet, vilket jag köper. Vi har ju tränat 2 minuter med honom & Yoggi, men det är lite i längsta laget för att han ska gå med på det! =)
Sedan var det dax för Yoggi's debut i klass 2:
  • Fritt följ: DÖTRÄLIG! Släpar sig fram och seg ned med rumpan i halterna.
  • Läggande: långsam fram, kanonläggande. Som vanligt m.a.o.
  • Inkallning med stopp: jättenöjd, hade bestämt mig innan för ett dk eftersom vi inte kommit fram till vilket vi ska använda än. Sedan sätter han sig ju snett, men vi har börjat jobba på det med.
  • "Rutan": var jag så himla osäker på, han har ju verkligen inte fattat grejjen. Så på morgonen innan tävligen var vi ute och lekte med rutani Mormiz trädgård, jag kastade in hans favvogummianka i rutan och kommenderade "stanna" när han var på rätt plats. Så jag tog i med dirigeringen och han sprang faktiskt ut, men tyvärr gick han in på högersidan och fick massa avdrag... NÖJD!
  • Apportering: vet jag ju, men det har gått bättre i 2:ans moment i alla fall och vi jobbar mer med det. Han sprang ut som en kanon och högg tag i apporten! Sedan la han sig och tuggade på den... =) Så jag fick tjoa som bara den för att få in honom igen... =) 0:a med kommentaren: "Förare ej stilla" *asg*
  • Fritt hopp: har kommit mer och mer efter vår träning i Sörping, men han var seg ned på andra sidan och satte sig med nosen rakt ut från hindret, hoppade fint tillbaka och dk på sättandet.
  • Fjärrdirigeringen: den är han så jävla bra på påträning, så jag skröt som bara den innan... Hmmm. Han lade sig ned på mitt kommando och sedan gick jag ut till rätt punkt och efter det reste han sig inte igen! Hahahaha! Han låg så stadigt och vädrade något i skogskanten, helt oberörd! Hahaha!
Jag blev så jävla besviken på honom för fjärren att jag bara gick av planen och slängde över honom till Fredrik! Illa, jag vet, men jag var så grymt besviken över att han hade nonchalerat mig totalt i ett moment som jag var säker på 10:a i. Alla andra moment tog jag verkligen med en nypa salt, men det kunde han ju!!! Usch och fy och tvi! Annars en bra debut med tråkiga 112 poäng och en delad sista plats... Yoggi's protokoll



Sedan var det ju en stund inför Harry's klass och vi fikade och hade trevligt med pappa & Mormiz som gjort oss sällskap dagen till ära. Tack för att ni finns, jag älskar er! Deras stöd för Yoggi är verkligen orubbligt!
Jag körde lite kontakt och linförighet med Harry och det har gått så himla bra på träning, han är mycket mer "med" än vad Yoggi någonsin har varit i det momentet... Men jag blev väl nervös, för sedan spårade hela programmet ur...
  • Linförighet: gick alldeles för fort enligt domaren och i efterhand kan jag känna att det hade lönat sig att sakta ned och titta på honom, för han förstod nog inte vad vi höll på med och kände sig kanske lite ensam i sin ände av kopplet... *skäms*
  • Läggande: körde dk, men det tog inte, ett dk till, tog inte. Det slutade med att jag nästan satt ned hos honom och då lade han sig! =) 0 poäng...
  • Inkallning: DET kan Harry!!! Full fart och sedan ett hopp med skruv som hade fått Tomas Brolin att bli grön i ansiktet av avund redan VM -94! =) Ska jobba på ingångarna... Men han ser ju så hejjig ut när han kommer med tassar och öron fladdrandes i vinden!
  • Ställande: satsade på ett säkert dk med en hand ned framför nosen, vilket domaren tolkade som att jag tog tag i honom och vi 0:ade det med...
  • Apportering: samma som Yoggi i alla tävlingar, fattar inte grejjen och släpper direkt.
  • Hopp: hade varit jättefint om han inte hade trampat om precis före hindret, så han fick ena tassen på det...
Det blev rekordlåga 99 poäng för Harry på hans första tävling, men han är bara 10 månader och jag är sååååååååå nöjd med honom!!! Protokoll. Han älskar lydnad lika mycket som jag gör och vi har alla förutsättningar att lyckas!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0