Yoggi - En Hund Med Attityd!

4/4 2009

Vi använde stora ord hemma innan denna dag, det talades om "återtåg", "comeback", "succé" och andra superlativ för att beskriva Yoggi's första start i lydnad på drygt 1 år... Det var ju inget planerat, men när Harry drabbades av idioten till veterinär så tänkte jag att vi kunde köra när det ändå var betalt.

Så jag och pappa for till Linköping för en start i lydnadstvåan med 4 hundar till start, solen sken och livet kändes bra, en bra dag för start. Jag pratade med Ing-Marie och vi bekymrade oss båda över att det var Anders som skulle döma, inga gratispoäng här inte! =D Jag drog startnummer 1 vilket jag var nöjd med, skönt att lägga på kant. Inte ett dugg orolig då jag trivs mycket bättre med detta moment i 2:an än i 1:an. Yoggi kände sig såpass bekväm att han lade sig i förtid varpå Ander sa åt mig att sätta upp honom igen... Sedan låg han fint och snällt i sina 3 minuter och vi fick en 8:a för han satte sig upp innan kommando. Vi gick bara ut och myste lite vid sidan av plan innan det var dax, sedan var fokus någon HELT annanstans kan jag säga!!!
Fria följet gick sådär, han går tydligen bara nära mig om jag har mutor i handen...  Speciellt i språnget flyter han ut långt åt sidan.
Läggandet krävde ett DK då han inte alls lyssnade på vad jag sa, annars bra.
Inkallningen gick inte alls lika bra som vanligt, alldeles för bra fart och han ville inte alls stanna på kommando så halten kom väldigt sent...
Rutan var ett rent fiasko, han gick kanske 50 cm ifrån mig, sedan en bit längre bort, men det slutade med att Anders bröt momentet.
Apporteringen var som vanligt: full fart ut och sedan lade han sig ned och tuggade lite, sedan full fart in och slängde den på mina fötter...
Hoppet trodde jag skulle gå bra, men han var inte på humör. Han hoppade ut på DK och blev sedan stående och stirrade på en cane corso utanför planen... Tog säkert 4 inkallningar och då vände han runt och hoppade direkt utan att sätta sig ned... =D
Fjärren gick inte alls bra, tror det var DK eller TK på varje sättande! =D
Men jag visste ju vad jag kom dit med och hade inga stora förhoppningar. Men vi kom inte sist, 3:a av 4 hundar med 100 poäng! Hahahaha, sämsta någonsin!!! Får se hur det blir i framtiden, känner mig inte direkt sugen på att förnedra mig igen men älskar ju att tävla lydnad!!! Bara träning duger inte för mig... Skulle behöva hyra en hund tills Harry får tävla igen. Eller köpa en ny? =D

Kommentarer
Postat av: Thina

Men Sarah hur mycket har du tränat med Yoggi? Jag tjatar o tjatar om att lydnad är färskvara o några i omgivningen håller med. Jag tjatar ännu mer om det då jag fått flera misslyckade lydnadsträningar denna vintern då det varit många uppehåll. Men efter några stycken träningar så "vaknar" Bella till liv igen. Du vet ju hur mycket jag tränar ungefär. Typ varje dag lite lite ibland lite mer. Ska du träna lydnad med hundarna så lägg ner lite tid (läs mycket) o energi på att det ska bli bra. Det går inte att träna någon gång i veckan o tro att hunden ska kunna det. Även om den har lärt sej det för någon månad sen. Lydnad är färskvara. O dom rostar ihop direkt om det inte är kontinutet i träningen. Ännu viktigare är det att nöta nöta nöta i de lägre klasserna även om det nöts massor i det högre med. Inget illa menat med detta vill bara att du ska tänka o inte klandra hunden när det kanske är du som brustit i kontinuteten. En border är ingen lätt hund o det krävs ännu mer träning med dom än en hund som är lite mer lydig. Det finns väl någon anledning till att det inte är border som är den vanligaste lydnadshunden. Oj det blev långt men jag hoppas du tar det på rätt sätt. Kram

2009-04-04 @ 22:01:06
URL: http://goldenmudi.info.se
Postat av: Sarah

Hej Thina. Såvida du inte läste HELA mitt inlägg så fanns det inte EN ENDA MENING där jag klandrade Yoggi som du påstår, så du får ursäkta mig, men jag tog det verkligen inte på rätt sätt och tänker heller inte lägga någon vikt vid det du skrev eftersom det var helt obefogat. Jag har inte tid att träna med dem varje dag eftersom jag arbetar 12 timmars pass. Yoggi skulle inte ha tävlat överhuvudtaget, han hoppade bara in på Harry's plats för att jag redan hade betalat då Harry är felbehandlad av veterinär. Men kul att du lyckades kommentera detta inlägg när du inte har uppmärksammat hur hela min värld rasade samman då jag insåg vad vi hade råkat ut för. Som du förstår så är jag ganska upprörd och det är inte ditt fel, men det du skriver hjälper inte ett jävla dugg!

2009-04-04 @ 22:39:47
Postat av: Pernilla

Vi kommer till Årets Border! Ture är nu anmäld och klar! Vi ses där va?

Kramisar från Gutarna

2009-04-06 @ 07:04:13
URL: http://www.labradaren.se
Postat av: Camilla.V o Isac

Hoppas att ni får en bra helg! Glad påsk från oss!

2009-04-08 @ 18:49:20
URL: http://isacofoto.dinstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0