Kennelhosta = Fienden

2009-01-18

Min voffar är sjuka!!! Det började i torsdagsmorse med att Yoggi hade torrhosta, det lät mest som att han hade fått något i vrångstrupen och ville hosta upp det. Han hulkade och hade sig, vi var ju hemma hos pappa i Stockholm... Det var mest när han blev glad eller uppspelt, men det kom inte upp något hur han än kämpade... Sedan åkte vi hemåt och han fortsatte att hosta... Frågade Johanna om råd och hon tyckte att vi skulle ringa vetten, vilket Fredrik hade tjatat om hela dagen, men jag som skulle betala motsatt mig...
Så när vi stannade och tankade i Åby så ringde jag Norrköpings Smådjursklinik och de hade faktiskt en tid en timme senare... Så vi åkte hem och lämnade Harry Hurrikan som inte visade några tecken på sjukdom och sedan bar det av till kliniken. Yoggi fick en rejäl hostattack precis när vetten klev in genom dörren oh han sa direkt: Det där är bara en luftrörskatarr.
Så han skrev ut penicillin och hostmedecin och det hela blev ju mycket billigare än väntat, men det kändes ju bra att det inte var så allvarligt. Natten som följde var däremot en av de värsta i mitt liv som hundägare. Efter att ha fått hostmedecin på kvällen började Yoggi nämligen hosta upp slem... Inte varje gång, men ofta... Hundarna sover ju på min sida av sängen och husse är inte den som vaknar i första taget om man säger så! Yoggi hostade och hade sig så jag fick inte en blund i ögonen!!! Visste ju inte om det kom upp något för det lät likadant hela tiden och det var ju bara att gå upp och kolla och torka i så fall... Vid 04.30 hade husse gett upp och åkt till jobbet och jag drabbades av en lätt panik och stängde ut stackars Yoggi i köket tills jag skulle upp vid 09.00.
Mitt straff: slemhögar i hela köket och sedan hade han kissat på 4 ställen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Bara att torka och se glad ut... Problemet är bara att jag inte upptäckte allt kiss förrän det var för sent... Först har jag stått på knä och torkat slem, ställer mig upp och sätter foten i en pöl med hundkiss som antagit formen av en mindre sjö... Sedan sa jag i detta kaos försöka laga lunch att ha med på jobbet, inget fancy bara spagetti och kycklingköttbullar... Visst, gå ju bra, en stund... När jag ska ta av stekpannan och ställa den på ett underlägg på bordet-då går väl jävla brandlarmet igång!!! Lyfte pannan och höll den under fläkten, då blev det tyst, men så fort jag ställde den på bordet så satte fanstyget igång att tjuta ute i hallen igen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! MORR!!! Jag bara skrek och ville kasta stekpannan åt helvete, men bara dl-måttet fick sig en flygtur genom köket...
Kissade Yoggi och åkte sedan med Harry till dagis, där jag stod och pratade med personalen en stund och när jag väl lämnade över Harry's koppel: host, host... Så vi insåg att det nog var kennelhosta i alla fall. Men eftersom det smittar långt innan det bryter ut så var det ingen fara att lämna Harry där, han älskar verkligen att gå på dagis! Ringde även Smådjurskliniken igen och de höll med om att det borde vara kennelhosta, men Yoggi ska  i alla fall äta klart sin medecin och Harry ska börja äta hostmedecin... Lätt för vetten att säga, han beöhver ju inte göra det!!! Att få i Harry hortmedecin som smakar och luktar lakrits har visat sig vara ett heltidsjobb... Han vrider och ålar och piper och kniper ihop munnen allt han kan. När man väl har lyckats bända upp hans käkar och häller i medecinen, så lyckas han ändå blockera svalget med tungan så allt bara bubblar över och rinner ut över en maktlös matte... Suck... Men, visst älskar jag dem!...
Vissa dagar mer än andra...

Kommentarer
Postat av: Pernilla, Lukas och Ture

Stackars er! Har du provat att dosera med spruta i mungipan? Lukas hade kennlhosta får några år sedan så jag vet var ni går igenom.

Ha det gottis!

Hälsningar från Visby

2009-01-19 @ 18:01:47
URL: http://www.labradaren.se
Postat av: Johanna och flocken

KOm igen bara!

2009-01-19 @ 18:49:42
Postat av: Pia,Indra,Tyra och Flisan

Fy tusan för kennelhosta morr

Krya på er pojkar i Norrköping

Kramis från oss i Motala

2009-01-19 @ 22:10:24
URL: http://www.catjings.se
Postat av: Rosa,Cappie,TomTom och Edgar

Å fy tusan vad jobbigt. Hoppas att det går över snart.

Jag har tack och lova vaccinerat alla mina mot detta.

Krya på er grabbar

2009-01-20 @ 16:30:05
URL: http://frisegardborder.be
Postat av: Amanda and Buddyman

Hallo!



Inte roligt du! Hoppas innerligen att min byracka ska nöja sig med att vara besvärlig nog som han är och hålla sig undan alla sjukdomar! Du, om du ändå måste tvinga i honom medicinen, tvinga då ner det längst bak vid mungipan, så att du kan trycka det liksom bakom tungan. Då sväljer de ofta spontant, lite kanske rinner utanför men det mesta brukar åka ner! Hemsidan är snaaart klar nu btw! KRAM!!

2009-01-20 @ 19:07:25
URL: http://vildatassar.se
Postat av: Annelie & Martin

Otäcka hostan!!! Hoppas att det har lättat lite och att grabbarna får sova!! Kramar

2009-01-22 @ 12:14:56
URL: http://harpo-labradoren.se
Postat av: Lina

Förstår inte hur man kan lämna eller ta emot en hund på hunddagis med kennelhosta, Det smittar NÄR hunden hostar ! inte innan hostan kommer... det är partiklarna som hunden hostar ut som smittar jue..och de får jue inte träffa andra hundar på flera veckor när det gäller detta, de kan smitta 7dagar till 4 veckor efter hostandet slutat eller ?? En gamal hund som blir smittad kan dö.. lika så en valp så klart man ska vara försiktig!

Mvh Lina

2009-03-29 @ 21:48:55
URL: http://ladymon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0