Så Himla Roligt Att Träna!!!

22/3 2009

Kommit hem från ytterligare ett roligt och lärorikt träningspass hemma hos Lotta, tycker vi borde vara där jämt för det är så humla bra att kunna träna på hindret och så är det bra störningar i form av hästar, hundar och 4-hjulingar! Detta var ju första gången som Yoggi var med i ordinarie gänget, bara lite trixigt vid platsläggning... Det var en löptik med, men Lotta höll den utanför för Harry's skull, han behöver ju inte direkt mer distrationer... = S
Platsen låg båda grabbarna väldigt fint, det var lite blött i gräset men Harry låg ändå stadigt. Yoggi klippa som alltid!

Harry var sedan först ut att jobba för Lotta och jag valde att ta läggandet och apporten idag, Lotta la till linförigheten.
Linförighet: ligger bra i position, nosar en hel del, vi fullföljde alla svängar väldigt bra idag.
Läggande: väldigt dålig framföring, släpade. Men: kanonfint läggande!!! Låg stadigt kvar och backade upp i sittande på kommando, duktig pojke!
Apport: kastar ut fortfarande, för jag får inte igång något intresse för apporten "död" så att säga. Han springer så fint ut i full fart och greppar den! Sedan blir det ibland trams, ibland kanon... Idag vände jag höger och gick en bit när han började galoppera mot mig, han kommer in fint vid sidan och släpper den vid mina fötter. = ) Söt...

Gick sedan längst bort på gräsplanen och tränade med båda grabbarna. Harry fick köra apporteringen, men det var ingen höjdare, han sprang ut, släppte den direkt och började nosa runt...
Jag hade ställt upp en ruta åt Yoggi, men tänkte att det säkert inte var farligt att låta Harry prova... Gjorde likadant och satte honom ganska nära, gick sedan in och lade bollen precis efter mitten av rutan och gick sedan tillbaka. Han for rätt in i rutan som en skållad råtta! Sprang in och belönade, han såg helförvånad ut. Det är ju inte så ofta han gör rätt... ; )
Vi jobbade även med hindret, han har verkligen en säregen hoppstil, svårt att inte skratta ihjäl sig! = D Men han hoppade felfritt och satte sig bra vid sidan, nöjd!!!

Yoggi fick börja med att träna själv och jag vill så gärna göra allt nu när han är så rolig! Men det gäller ju att verkligen behålla HANS intresse och glädje i träningen och inte göra för mycket... Svår balans!
Men idag körde vi rutan och fortsatte att använda bollen, då gick det bra. Sedan var jag dum nog att ta bort bollen och då tappade han farten och vände upp innan rutan - FY PÅ MIG!!!!!!!!!!!!!!!! Bakläxa! Babysteps!
Inkallningarna är sååååååå tråkiga! Han har ingen fart, väntar bara på ställandet! Men jag gör ju inte ens kommandot längre och visst, han galopperar, men i slow motion! Med bollen fick jag upp lite bättre fart.
Apporteringen går bra, han har så himla bra fart ut och sedan blir det ju antingen trams eller allvar. Men han är ju inte heller direkt kär i apporten...
Hoppet var väldigt nyttigt att träna på, har ju lite problem att få ut honom utan att göra handtecken. Första gångerna så var han så ivrig att han hoppade ut och tillbaka på eget bevåg! Sötis! Men de sista försöken satt han på helspänn med ögonkontakt och hoppade på endast röstkommando! Yes!!! Han hoppade öven över ett hästhinder på ett annat ställe och då med boll i munnen, 2 ggr. Bra träning!
Vi gjorde ett bra försök på fjärren med, med fokus på det Lotta sa förra veckan; snabbare belöning och längre tid mellan skiftena. Tycker verkligen att han smäller ner i backen och backade fint upp i sittande. MYCKET NÖJD!!!

Sedan var det dax att visa Lotta vad som hänt sedan sist.
Apportering: han galopperar ut himla fint, men är tråkig in. Bollen hjälpte inte, men vi får traggla vidare.
Rutan: använde mig av mina kunskaper som hoppryttare och såg vägen fram till rutan och gick mycket bättre för Yoggis skull idag. Så satte jag honom och gick in med bollen, la den och gick tillbaka. Han sprang in jättefint och jag efter med belöningen. Andra gången sa Lotta åt mig att göra exakt likadant, men ta med mig bollen från rutan. Han sprang så himla fint och jag blev så glad så istället för att springa fram och belöna så kastade jag bollen och hurrade! Lotta var snabb med att kommendera in oss i rutan igen... Hihihi.
Inkallning: samma som när vi tränade själva, dålig fart in. Kastade boll efter halva vägen och då fick jag fram den galopp jag vill ha...

Så himla roligt att träffa gänget, jag passade på att vara med när Sandra och Chippen tränade för att få inspiration-de är så himla duktiga!!! Är återigen så glad över att ha Lotta, hon ger mig mer på en lektion än vad en hel kurs för andra instruktörer har gjort! Evigt tacksam!

Husbilen är hemma nu!!! Den finns att beskåda nere på Green Cargo, veckan kommer att gå åt till att installera tv:n och allt tills jag och vovvarna ska åka till Borås på torsdag...

Har nu gått min A-domarkurs och gjort examensprovet, nu är det bara en låååång väntan på svaret, hoppas, hoppas, hoppas!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0