"...You're the Inspiration!"

15/3 2009

Idag har varit en underbar dag på alla sätt! Åkte först till Motala och köpte min & Kela's biljett till underbara Metallica som kommer tillbaka till Sverige den 4/5!!! WIIIIIIIIIIHOOOOOOOOOOOOOOO!!!
Efter lite slappande var det sedan dags att åka ut till Smedby Gård och träna båda vovvarna för Lotta, som by the way är  BÄST!!! Började med att verkligen ösa ur mig allt med Harry som vanligt, stackars Lotta, och sedan höra hennes åsikt. Idag berättade hon att man kan ge hanar en "p-spruta" som dämpar testosteronet under en period, så vi får se om han växer ur det som mina uppfödare säger eller om han helt enkelt är så uppstressad på riktigt. Så himla skönt att inte bara höra "Kastrera!" som de flesta säger... Han är faktiskt en underbar hund under all överenergi och JAG tror på honom. Är det inte bara en "fas" så kommer vi självklart att kastrera honom för hans eget bästa, men Monica säger att de måste få bli minst 2 år innan man ställer för höga krav på dem. Men skönt, imorgon ringer jag Norrköpings Smådjursklinik och frågar...

Sedan var det dax att träna och jag började med Harry, något okoncentrerad med alla nya lukter i nosen... Fritt följ gick sådär, han glömmer bort vart han ska vara och svävar ut lite ibland eller kommer på efterkälken om det luktar extra gott. Vi körde även hoppet och det gick kalas idag, sprang inte med huvudet före in i det en enda gång! =D Hade 4 plank idag...
Sedan tragglade vi lite fram och tillbaka med apporten, har övergett 1:ans moment för det fungerar inte på honom, utan kastar den istället. Han springer ut väldigt bra och greppar bra. Har börjat vända och gå iväg lite när han kommer in och resultatet var positivt. Blir nog bra.
Gjorde några lägganden och momentet sitter verkligen, han är bara extremt löjlig när det gäller underlag, det får inte vara för blött eller geggigt för då gör han det bara inte!
Sedan skulle vi köra en plats och Lotta tog ut sina bordercollies Yenna & Tyra. Harry var lite väl vild framåt och Yenna blev vansinnig!!! Herr Harry åkte på huvudet före ned i dyn och kom inte upp på ett långt tag... Jag vände mig bort för jag tycker inte om hur det låter... En gång till åkte han på utskällning innan han gav sig och slokörad kröp fram till mig och tryckte sig mot mitt ben... =D Han låg väldigt snällt 3 meter ifrån Tyra och dunsade ned hakan i marken, vågade inte röra sig en mm bredvid de hetsiga brudarna!!! Hurra! Belv en ganska lång plats tror jag och han fixade lite på slutet, men jag är väldigt nöjd. Han var lerig i hela skalpen efteråt och han åkte på rådangel av Yoggi igår med, så det är ingen bra helg för Harry!

Sedan kom husse och satte honom i bilen och det blev Yoggi's tur. Jag har ju inte tränat med honom för någon på 2 år och ville därför köra igenom hela 2:an och ge Lotta en möjlighet att bedöma om vi hade något att jobba med.
Fritt följ: släpade inte efter alls!!! Hade fin kontakt och svävade ut några gånger, då skulle jag bara med röst och hand visa honom på plats och direkt belöna med godis! Blev dåliga sättanden i några svängar, men det var mitt fel för jag stannar upp mitt i svängen och då sätter han sig direkt och blir således kvar ganska snett när jag är klar... Såg inte låg ut en enda gång och det värmde mitt hjärta så!!! 
Läggande: kom med fint i starten och lade sig perfekt. Inget trams, men han är ju snabb upp när jag kommer tillbaka in...
Inkallning: han kan ju verkligen detta och för att han inte ska tappa fart så ska jag bara köra "släta" inkallningar. Stannandet sitter så bra att jag tror säkert på att det sitter även på tävling utan träning.
Rutan: jag trodde nog att detta moment satt bättre än det gjorde! :S Yoggi var inte alls med på noterna och hellre än att göra fel så står han mest och tittar... Så Lotta bad mig ta en boll och först sätta honom och sedan gå fram och lägga bollen i rutan. Skicka honom och snabbt fram och belöna! Även göra halten på kortare avstånd från rutan. Kunde även ställa honom i rutan för att sedan själv gå till "Halten" och berömma ställandet.
Fjärrdirigering: Yoggi är väldigt mån om att göra så många skiften som möjligt och backar i varje "sitt". Så Lotta tyckte att jag skulle stå närmre för att belöna direkt, innan han hinner backa. Även längre pauser mellan skiftena för att han inte ska göra dem per automatik.
Apport: kastar ut apporten, han far som en kanonkula och tar den äntligen med glädje! När han är på väg tillbaka tyckte Lotta att jag skulle pröva att kasta en boll bakom mig för att få upp farten mot mig! Yoggi blev mycket förvirrad, sprang mot bollen med apporten i ett stadigt grepp, jag tog för givet att han skulle släppa den... Men underbaraste vovven tittade konfunderat på bollen och sprang sedan framtill mig och gav mig apporten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Vilken underbar seger för oss som ekipage!!!
Hoppet: första försöket så hoppade han, kom på sidan av hindret och lade sig ned! Haahahahahaha! Så söt! Sedan gick det bättre och han göra det bra. Det är bara så sällan man har ett riktigt lydnadshinder att träna på...

Jag är så GRYMT nöjd med honom och hans prestation idag!!! Jag är så tacksam att jag har hittat en tränare som Lotta, hon lär mig saker om min egen hund som jag aldrig hade kommit på själv... hon jämförde Yoggi med sin Yetta, så livrädd för att göra fel at de inte tar egna initiativ, utan bara blir stående om de inte har förstått momentet på en gång. Jag FÅR inte höja rösten åt honom eller träna när jag är på dåligt humör eller stressad. Inte heller träna för ofta, max 2 gg/vecka, men då våga ställa riktigt höga krav på honom.

Det känns så jävla bra, känner mig pånyttfödd, religiös, frälst!!! En helt ny Yoggi och det känns så bra, den Yoggi jag alltid har önskat mig har Lotta hjälpt mig att hitta fram till och jag hoppas hon har tålamod att guida oss vidare och kanske att vi törs starta 2:an i år...

Underbart!


Kommentarer
Postat av: Johanna

Harry har ju haft en kanon helg, att bli lite tryckt av andra hundar är nog vad han behöver. Om det sker på rätt sätt dvs. Yoggan verkar må bra av konkurrens! Heja heja!

2009-03-15 @ 21:30:40
URL: http://vovvenviggo.blogg.se/
Postat av: Annelie & Martin

Låter som en härlig träning hos Lotta, och visst är hon super? Vi ska dit snart igen det var länge sedan nu!! Kram

2009-03-17 @ 05:49:25
URL: http://harpo-labradoren.se
Postat av: Camilla.V o Isac

Åh, vad kul med träning. Vad duktiga ni är! Snart börjar våran viltspårskurs, vi längtar!

Kram o vov från oss

2009-03-20 @ 11:59:56
URL: http://isacofoto.dinstudio.se
Postat av: EmelieLiljeberg - Känd som Ämmi

Härlig bogg :)

Hoppas du får en fantastisk helg

Kramar!

2009-03-20 @ 12:04:00
URL: http://lemondream.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0