RH-Träff Rosersberg...

13/3 2010

Jag har verkligen långtat efter Harry hela veckan, det kändes helt fel att åka ifrån honom förra söndagen när han hade gjort så himla bra ifrån sig! =( Så det var ett kärt återseende; det är verkligen en av de bästa sakerna jag vet med hundar-att de blir så glada av att träffa en. Det får hela veckans bekymmer att försvinna och jag mår så bra av deras glädje.

Imorse packade jag ihop våra saker och styrde mot MSB's anläggning i Rosersberg, en gigantisk anläggning med urbrunna tågvagnar och trapphus och allt möjligt bråte... Efter lite guidning på telefon sladdade snart
Karin & Freddy oxå in och joinade oss på vår sista observationsträff, där vi också skulle få veta vilka lyckliga ekipage som ska få göra inträdesprovet nästa lördag... Spännande!

Vi fick börja med passivitet och hantering... Passivitet är ju som sagt inte Harry's starka sida, men han skötte sig skapligt idag. En av instruktörerna berättade att när man åker iväg på utlandsuppdrag så sover hundarna i burar staplade på varandra i samma tält som personalen och då vill man ju gärna inte ha en gnällig hund... Hör du det Harry? ; D
Sedan skulle vi lyfta dem och byta mellan varandra, man märker vad mycket lättare det är med en mindre hund... Men jag höll en långhårig schäfer oxå, så visst går det bara man vill!
Sist på den stationen var någon slags lydnad, vi skulle gå linförighet förbi de andra.

Nästa station var sök, en vindövning och en figurant i låda. Vi startade med vindövningen och Harry gjorde små markeringar hela tiden, men jag släppte inte förrän jag verkligen trodde på honom och han for iväg som ett spjut! Först drog han förbi Andreas i sin vindslega, men han vände lika snabbt och for in till honom i alla fall! Duktig kille!!!
Sedan var det figurant i lådan och Harry var verkligen duktig, på provet måste de jobba aktivt i minst 30 sekunder runt lådan för att bli godkända och det gjorde han gott och väl! ♥

Sista stationen var miljö. Vi började med att gå förbi en påslagen häcksax som låg på marken, ingenting speciellt där. Det ostadiga underlaget var ingenting det heller, han går framför eller bakom, stannar och kliver på utan att stressa. Sedan var det gallertrappor 3 meter upp, trodde det var hellugnt med Harry, men när vi skulle ned från den översta avsatsen så tvekade han... Det var iofs väldigt branta trappsteg, men ändå... Han kom ned bara jag gick bredvid honom dock.
Sista momentet var att gå in i en helt mörk container och sedan skulle en fig gå in med en leksak och man skulle skicka hunden efter. Inga problem!!!

När alla var klara så samlades vi för skott och de sköt 3 gånger medan vi lekte eller bara stod passiva. Harry käkade snö och lekte, helt oberörd! Thank you!!!

Sedan var det en nervös väntan på "domen" och Karin och jag gick in samtidigt. De började med Freddy och han kommer tyvärr inte göra provet nästa vecka p.g.a. att han inte är särskilt intresserad av figuranter... Men nu ska vi få Karin att testa med Hugo i höst istället! =D
Så tittade de på mig och sa att jag hade en kanonfin hund som de gärna ville se på provet nästa helg!!!!!!!!!!!!!!!!! LYCKA!!! Min jobbiga lilla terrier som har ett hjärta av guld, men kanske inte alla knivar i lådan, han ska göra inträdesprov till Internationell Räddningshund! Amazing!!!
Det känns som att det här verkligen kan vara något för Harry!

Så fort vi var klara och hade ätit så brummade vi hem till Norrpan som vi får vara i ett dygn innan vi måste tillbaka upp till Sthlm... Gäller att njuta...


Karin, Freddy & the häcksax...


Taskigt underlag...


Freddy coming down...


Tjoho! Ut i ljuset igen! =D


Kommentarer
Postat av: Johanna med flock

Jag är imponerad ingen av mina hariga labbar hade fixat det, inte utan sin matte =) så.. HAtten av för er!

2010-03-14 @ 15:08:14
Postat av: Annelie & Martin

Vilken lycka! Stort grattis och även till ett bra MH.

Kram

2010-03-15 @ 05:48:26
URL: http://harpo-labradoren.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0